Bewustwordingscampagne Safe & Sound

Bewustwordingscampagne IBD: Informatieveiligheid voor gemeenten ‘Safe & Sound’

Naast dienstverlening op het technische aspect van informatiebeveiliging zet de IBD het komende jaar ook actief in op bewustwording binnen gemeenten als het gaat om het bredere onderwerp informatieveiligheid. Informatieveiligheid is een onderwerp waar alle medewerkers binnen een gemeente mee te maken hebben, van hoog tot laag, zowel tijdens het werk alsook privé. Een fout zit immers in een klein hoekje, alertheid op het onderwerp is daarom op ieder moment van belang.

‘Safe & Sound’

Om alertheid op informatieveiligheid gericht te prikkelen en bij momenten extra onder de aandacht te brengen, biedt de IBD de bewustwordingscampagne Informatieveiligheid voor gemeenten aan. De campagne is genaamd ‘Safe & Sound’, ofwel Veilig en Wel als het gaat om informatieveiligheid. Het doel van de campagne is dat iedereen, en zeker de gemeentelijke omgeving, Safe & Sound (Veilig en Wel) is als het gaat om informatieveiligheid. De IBD heeft voor gemeenten een campagne-aanpak ontwikkeld, die u als gemeente heel eenvoudig in staat stelt zelf een bewustwordingscampagne uit te rollen binnen uw organisatie. Het doel van deze campagne? Alertheid. Hierbij staat een aanzet tot verandering in kennis, houding en vaardigheden op het gebied van informatieveiligheid uiteraard centraal.

Campagne aanpak

Een alertheidscampagne moet in enkele seconden tot de verbeelding spreken, de aandacht trekken en tot gewenste reacties leiden.

Met de gekozen beelden, hebben we een sfeer neer willen zetten die én gelijk de aandacht trekt én vragen oproept. Wie is die man? Is het een duistere crimineel of is het de vriendelijke directeur of buurman? Wat zegt deze man tegen mij? Het beeld in samenhang met de betreffende ‘headings’ zorgt als het goed is voor een emotionele reactie bij de medewerker, zoals: ‘Het klopt niet wat deze man uitstraalt en zegt’. ‘Dit kan niet goed zijn of ‘Natuurlijk ga ik niet in op zo’n overduidelijke foute vraag’.

Maar…. Cybercrime gebeurt achter de schermen, ‘in het geheim’. Er loopt geen persoon rond die je kunt herkennen aan zijn valse uiterlijk of rechtstreekse vraag. Cybercrime is misleiding zonder gezicht. De pay-off in de campagne zet de lezer daarom weer op scherp. Was cybercrime maar zo zichtbaar en duidelijke te herkennen. De campagne geeft verdieping op verschillende onderwerpen, waarvan we er alvast vijf voor uw gemeente hebben uitgewerkt: Gebruik van openbare WiFi-netwerken, sterke wachtwoorden, pincodes, privacy en het locken van computers. De ‘heading’ en de pay off zijn bij deze onderwerpen altijd aan elkaar gekoppeld.

De campagnemiddelen

De campagne is bewust ‘plug and play’ voor uw gemeente. Hierdoor is het mogelijk om met zo weinig mogelijk middelen, tijd en moeite een succesvolle campagne uit te rollen. We hebben gekozen voor een aantal kern onderwerpen als het gaat om informatieveiligheid.

Deze onderwerpen kunt u zelf eenvoudig uitbreiden met andere onderwerpen als onderdeel van de campagne. Want de middelen bieden ruimte voor een eigen campagnetekst over een specifiek onderwerp.

De campagnemiddelen bestaan uit: posters, ansichtkaarten, banners voor uw intranet, een muismat, een notitieblok en stickers. Alle campagne onderdelen zijn los van elkaar beschikbaar:

  1. Basis kant-en-klare middelen; deze kunnen zo door u naar de drukker gestuurd worden.
  2. Bewerkbare middelen; een ‘open’ poster/kaart/banner voor uw eigen campagnetekst.

Voor wie?

De campagne is bedoeld voor alle medewerkers binnen een gemeente. Dit betreft onder andere de volgende doelgroepen binnen een gemeente: bestuurders en topmanagers, (lijn-)managers, communicatie, HR, staf en medewerkers, technici (medewerkers ICT), informatiebeveiligers, functionaris gegevensbescherming, inkopers en juridische afdelingen.

Campagnemiddelen downloaden?

De aangeboden middelen zijn gratis beschikbaar voor gemeenten via de community van de IBD. Heeft u nog geen account voor de IBD-community? Geen probleem, dan kunt u zich hier registreren.