De IBD komt naar u toe; IBD-regiobijeenkomsten ‘Vier stappen uit de BIG centraal’

Wegens de vele aanmeldingen die zijn binnengekomen voor de afgelopen IBD-regiobijeenkomsten ‘Vier stappen uit de BIG centraal’ en de vraag vanuit gemeenten of de IBD nog meer regiobijeenkomsten wil organiseren, gaat de IBD dit najaar nog zes ‘mini’ regiobijeenkomsten organiseren. Tijdens deze bijeenkomsten staan één of meerdere casussen uit de vorige bijeenkomsten over de vier BIG-stappen centraal, te weten:

1. Valkuilen en beren op de weg, hoe gaat u hiermee om als CISO?
2. Hoe kom ik tot een informatiebeveiligingsplan?
3. Implementeren van de maatregelen, zelf opnieuw het wiel uitvinden of synergie met wat er al is?
4. Hoe stel ik vast of de IB-maatregelen van mijn gemeente effectief zijn en hoe rapporteer ik hierover?

Op dit moment staan er al drie regiobijeenkomsten gepland. Deze vinden plaats in Nijmegen (12 oktober), in Hoorn (16 november) en in Breda (23 november). In totaal vinden er dit najaar zes extra regiobijeenkomsten plaats over bovenstaande vier thema’s.

Gastgemeente

De bijeenkomsten in Nijmegen en Breda en hebben als onderwerp ‘Implementeren van en rapporteren over IB-maatregelen: een workshop over het wiel uitvinden en bijsturen’ (stap 3 en 4). De bijeenkomst in Hoorn heeft als onderwerp ‘Hoe kom ik tot een informatiebeveiligingsplan?’. Voor de overige drie bijeenkomsten is de IBD op zoek naar gemeenten die zich hiervoor als gastgemeente beschikbaar willen stellen. Dit houdt in dat de IBD een regiobijeenkomst bij uw gemeente organiseert voor uw medewerkers en uiteraard voor collega-gemeenten. De bedoeling is dat uw gemeente hiervoor een ruimte beschikbaar stelt. Tevens vragen wij u als gastgemeente om een presentatie te verzorgen tijdens het plenaire gedeelte van de bijeenkomst, om op die manier uw ervaring en kennis op informatiebeveiligingsvlak te delen met collega-gemeenten. Kortom, heeft uw gemeente niet aanwezig kunnen zijn bij een van de eerdere regiobijeenkomsten? Meld u dan nu aan als gastgemeente, en de IBD komt naar u toe! Indien u zich aanmeldt als gastgemeente, neemt de IBD contact met u op en wordt er samen gekeken naar de gewenste casus voor uw gemeente als invulling van de bijeenkomst.

Programma

De gekozen sessies worden tijdens de bijeenkomst interactief en verdiepend behandeld en beantwoord. De nadruk ligt tijdens de bijeenkomsten op het ‘doen’, waarbij we gezamenlijk aan de slag gaan.

Voor wie?

De bijeenkomsten zijn bedoeld voor alle gemeenten die meer over de stappen uit de BIG te weten willen komen. Specifiek betreft dit degenen die belast zijn met het onderwerp Informatiebeveiliging binnen een gemeente (CISO/CSO, VCIB’s/ACIB’s, IBF, beveiligingsadviseurs, adviseurs informatiebeveiliging en beleidsmedewerkers informatiebeveiliging). Aangezien het ‘mini’-regiobijeenkomsten betreft, hebben we een maximum van 14 gemeentelijke deelnemers per bijeenkomst.

Aanmelden als gastgemeente?

Wilt u uw gemeente aanmelden als gastgemeente voor één van de zes ‘mini’-regiobijeenkomsten? Dat kan! U kunt hiervoor contact opnemen via bijeenkomsten@ibdgemeenten.nl of via 070 373 8011.

Aanmelden als deelnemer?

Wilt u deelnemen aan de regiobijeenkomsten wees er dan snel bij. De bijeenkomsten in Breda en Nijmegen hebben het maximaal aantal deelnemers bereikt. U kunt u nog wel aanmelden voor de bijeenkomst in Hoorn:

Meer informatie?

Heeft u vragen over de regiobijeenkomsten neem dan contact op via bijeenkomsten@ibdgemeenten.nl of via 070 373 8011.