Aansluiten bij de IBD

De IBD heeft generieke dienstverlening gericht op informatiebeveiliging waar iedere gemeente, belastingsamenwerking of intergemeentelijke sociale dienst gebruik van kan maken. Om een individuele organisatie gericht te kunnen ondersteunen, is een ‘officiële’ aansluiting van de organisatie bij de IBD noodzakelijk. Met de aansluiting stelt uw organisatie een vaste contactpersoon of -personen aan en kunt u aangeven over welke ICT-onderdelen u gerichte waarschuwingen en meldingen wenst te ontvangen.

Het aansluitproces

Het aansluitproces van een gemeente bestaat uit vier stappen:

  1. Het aanstellen van Algemene Contactpersonen Informatiebeveiliging (ACIB’s)
  2. Het aanstellen van Vertrouwde Contactpersonen Informatiebeveiliging (VCIB’s)
  3. Het doorgeven van IP-adressen en URL’s
  4. Het aanleveren van in gebruik zijnde hard- en software (gemeentelijke ICT-foto)

Om de stappen in het aansluitproces inzichtelijk te maken heeft de IBD een aantal factsheets ontwikkeld, die het aansluitproces en elke stap daarbinnen uitgebreid uitleggen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen via aansluiten@IBDgemeenten.nl.