Update bewustwordingscampagne Safe & Sound

Nederlanders weten te weinig over online gevaren en hoe zij zich daartegen kunnen beschermen. Ook onderschatten zij de kans dat zij slachtoffer worden. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cybersecurity awareness en skills in Nederland (2016)’  van Alert Online. Om bewustwording over informatieveiligheid bij medewerkers van gemeenten te verhogen heeft de IBD vorig jaar de campagne Safe & Sound gelanceerd. Tijdens Alert Online van dit jaar brengt de IBD van deze campagne een update uit, de nieuwe versie van de campagne is gericht op veilig gedrag.

Alledaagse voorbeelden

De tien nieuwe posters bevatten alledaagse voorbeelden van onveilige situaties en bieden een suggestie voor een veilig alternatief. Gemeenten kunnen de poster zelf aan de eigen situatie aanpassen via de bronbestanden op de IBD-community.

Plak er een voorbeeld bij en trek de aandacht

Bij iedere poster is het mogelijk om een object of een voorbeeld “bij te plakken”. Bij de poster over de gevonden USB-stick kan een echte USB-stick met plakband met plakband vastgeplakt worden. Bij de poster over een verkeerd gedresseerde mail kan bijvoorbeeld een print van een echte mail van de eigen organisatie geplakt worden. Deze voorbeelden verhogen de herkenbaarheid (het gaat immers over de eigen organisatie) en trekken de aandacht (hé, wat doet die USB-stick daar?).

safe-en-sound-2016-foto

Download de posters en de bronbestanden

De nieuwe Safe & Sound posters zijn beschikbaar op de website (ZIP-bestand) en de bewerkbare bronbestanden kunt u downloaden via de IBD-community.